Komma i form

Jag har bestämt mig för att komma i form innan sommaren. Jag har en månad kvar och det måste räcka för att göra lite förändringar.
I vanliga fall så kommer jag alltid i form efter sommaren av någon konstig anledning, sen vid jul går jag upp i vikt och under sommaren, strax efter går jag ner igen. Det är en ont cirkel det där.
Men nu ska jag komma i form INNAN sommaren för omväxlings skull.
Jag ska gå i Runyon minst 4 ggr i veckan, sluta äta sötsaker, inte äta så sent på kvällen och äta lite mindre vid varje måltid.
Det borde vara en bra diet, jag vet inte om det finns ett namn för den men jag tror att den funkar för mig.
Alla dieter är i grund och botten baserade på samma sak: lägre caloriintag och träning sen är skillnaden varifrån du får i dig dina kalorier. Jag tycker att GI metoden och alla dom där metoderna är skit. Jag tror att man själv kan göra sin egen diet efter det som passar en själv. Man ska inte behöva betala massa pengar för att någon ska tala om för dig att du borde äta mindre och nyttigare kalorier. Okej om man inte är så kunnig i näringslära men då kan man bara slå upp på internet hur mycket calorier det är i en produkt och göra ett schema efter det. Eller om man vill lägga pengar på en calori bok kan man göra det. På förpackningar står det oftast hur mycket kalorier det innehåller. Och för att räkna ut vart kalorierna kommer ifrån kollar du på fett, kolhydrater och protein. Fett innehålller 9kalorier per 1g fett, kolhydrater 4 kcal/g och protein 4kcal/g.
Sen får man inte glömma träningen, powerwalk och sånt i all ära men vill du bränna calorier ska du göra det på gymmet.



Jag är ingen expert på träning och näringslära men jag har tagit kurs i näringslära och resten är logik sen om jag själv gör det jag skriver är en annan sak :) Jag vet hur det går till iallafall :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
  • Follow Emilia Carpinisan
  • RSS 2.0