Social Fobi

Igår såg jag en film där en av karaktärerna i filmen hade agorafobi (torgskräck). Jag tycker det är väldigt intressant med psykologi och mänskligt beteende så jag kollade upp det efter filmen och länkade mig fram till social fobi. Där började jag känna igen mig på vissa saker. För ungefär 2 år sen så började jag bli lite smått socialt handikappad. Det var när jag kom hem från Los Angeles första gången och jag blev deprimerad över att vara hemma i Sverige som jag började stänga in mig och tyckte att det var jobbigt att gå ut. Jag unvek att gå ut när jag visste att det skulle vara mycket folk ute, tex åka tbana när folk slutade jobbet eller gå till affären på eftermiddan när alla går och handlar. Och ju mer man unviker sociala platser desto jobbigare blir det att gå ut bland folk. Jag hamnade mer och mer in i denna onda cirkeln och märkte hur jag förändrades som person. Innan var jag alltid öppen för att träffa nya människor och fick panik av att sitta inne men en liten grej kan förändra det över natten. Varje gång man går ut så planerar man hur man ska hantera situationen, vad ska man göra för att unvika att dra till sig uppmärksamhet, vilken tid är bäst att gå ut? Jag vet att det säger emot sig själv lite att vika ut sig i tidningar, ha stora bröst och klä sig utmanade men som det står i wikipedias definition av social fobi så är det en fas i livet och jag hade det efter mina utvik. Samtidigt som jag hade en viss grad av social fobi så sprang jag ute med Tila Tequila, gick modevisningar på Playboy mansion i underkläder och spelade strippa i en musikvideo där jag behövde strippa för en kille medans min kille plus 50 andra personer tittade på. Är det inte extremt åt ena hållet så är det extremt åt andra hållet. Vad beror det på? Har man lite av en split personality då? Den här fasen i livet jobbade jag med själv och gör det fortfarande till en viss del och jag har tagit mig ur det väldigt bra. Det dummaste man kan göra i såna här situationer är att stänga in sig själv och unvika situationen man är rädd för som jag gjorde. Man får ta o facea sina problem så fort dom börjar uppstå annars blir det bara värre. Men om man en gång har haft såna problem så låter man inte sig själv att hamna där igen.

Wikipedias definition av Social fobi:

Social fobi är en psykisk störning som karakteriseras av rädsla för sociala situationer. Diagnosen kategoriseras som ett ångestsyndrom eller en neuros. En person med social fobi försöker ofta undvika sociala situationer på alla möjliga vis. Man ska inte förväxla social fobi med vanlig blyghet; social fobi är ett verkligt handikapp som förhindrar den drabbade att leva ett normalt liv.

Det kan vara mycket besvärligt att ha ett fungerade liv när man har social fobi; vardagliga saker som att jobba, gå i skolan, åka buss och handla är ofta väldigt jobbiga. Situationer där uppmärksamheten riktas mot personen kan vara speciellt jobbiga, som till exempel att redovisa eller hålla tal inför en grupp människor. Därför börjar dessa personer ofta att isolera sig mer och mer. Detta skapar en ond cirkel då den sociala fobin ofta blir värre och värre på grund av att de inte träffar några människor och rädslan för sociala situationer växer.

Social fobi är en av de vanligaste psykiska störningarna. En amerikansk undersökning från 1994 visade att 13,3% av befolkningen någon gång under sitt liv uppfyller kriterierna  för social fobi (ett mått som kallas livstidsprevalens), och studier pekar på att problemet är växande.. Ofta vet omgivningen inte om att en person lider av social fobi, eftersom personen lärt sig dölja det.

Det finns flera sätt att behandla social fobi. Det går att själv på egen hand träna bort den genom att utsätta sig för sociala situationer. Det går att få hjälp genom terapi, till exempel genom kognitiv beteendeterapi.

 


Tila Tequila- Stripper friends

Ed Hardy fashion show på Playboy Mansion

Kommentarer
Postat av: ina

Jag är utbildad socialpsykolog. Någon social fobi lider du inte av men du kan ha haft slängar av depression och därför dragit dig undan från folksamlingar. Att läsa på wiki är inte detsamma som att förstå en sjukdom, det är en väldigt komplex personlighetsstörning som är en ren sjukdom och botas med medicinering och terapi. Dock är det viktigt att kolla ihåg att det alltid finns en kulturell bakgrund till dessa sjukdomar och symptom, precis som du beskrev när du bytte miljö. Då kan alla känna av vissa symptom på social fobi men bara några personer insjuknar "helt". Må väl!

2009-05-28 @ 05:12:53
URL: http://englamedora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
  • Follow Emilia Carpinisan
  • RSS 2.0