Sjukvården i USA

Ett av dom största problemen som USA dealar med är sjukvården. Alla säger jämt vilka dåliga villkor och rättigheter man har till sjukvård i usa. Försäkringarna är jätte dyra och oftast väldigt dåliga villkor. Jag tror inte att man förstår riktigt vad man menar med det förrän man får uppleva det själv. För ungefär 2 år sen blev jag akut sjuk i usa när jag var här som turist, jag hade min svenska reseförsäkring och tog in på ett privat litet sjukhus nånstans på väg till San Fransisco. Det enda man behövde göra då var att ringa till försäkringen i sverige och få ett godkännande sen var allt klart. Det enda du fick hem efter sjukhusbesöket var ett kvitto. Hur smidigt som helst, tack Sverige för det!
Sen jag började plugga här så har jag en amerikansk försäkring som skolan tvingar på en. Självklart räknar man med att den ska vara anpassad efter internationella studenter och vår ekonomi och man räknar med att vara i trygga händer.
Förra året i september blev jag akut sjuk och fick åka in till akuten, jag visste att man måste välja ett sjukhus som ingår i deras program och jag försökte ta reda på vart jag kunde gå för att inte åka på en nit och bli skuldsatt för livet. Detta var mitt i natten och så klart gick det inte att få tag i nån på försäkringen så jag fick ta en chansning och åka till närmaste sjukhuset som var Cedars Sinai som är ett av världens bästa sjukhus. Jag hade inre blödningar och höll på att dö så jag behövde behandling så fort som möjligt. Fastän jag var döende så visste jag att det var viktigt att fixa försäkringen. Jag togs in på sjukhuset, opererades m.m och trodde att allt var klart med försäkringen för annars skulle dom inte ha tagit in mig.
Sen gick tiden, några veckor gick tills jag fick hem första räkningen 60 000 dollar, WHAT??? Jag trodde att det var skämt. Bara operationen hade kostat 34 000 och sen var resten en massa små saker. Varenda piller dom hade gett mig stod med på räkningen. Om dom bara hade rört vid mig så stod det med på räkningen, dom tog verkligen betalt för ALLT!!!
Men det var inte allt, allt eftersom tiden gick så började det komma mer och mer räkningar. Från olika ställen och olika belopp. Jag sket i allt för att jag trodde att försäkringen skulle sköta det. Men sen får jag hem en räkning på allt försäkringen har betalat och hur mycket som är kvar. Då visar det sig att det är 11 000 dollar kvar på räkningen, vem hade dom tänkt sig skulle betala för det? Jo jag så klart. Men dom försöker smyga på mig räkningarna utan att jag ska märka det. Jag får små räkningar varje vecka som det står final notice på och att jag ska betala och det är för alla möjliga konstiga saker som dom skickar räkningar för. Sen en dag så hade det dragits pengar från mitt konto utan att jag visste om det eller vad det var för.
Då blev jag riktigt arg och såg till att dom satte in pengarna sen ringde jag runt till alla och sa att jag inte tänkte betala för räkningarna. Och till slut ringde jag och skällde på försäkringen. Dom kommer med alla möjliga bortförklaringar för att jag ska betala och varför dom inte är skyldiga till att betala m.m. Men sen visar det sig att det är inte är dom som betalar utan dom är bara en mellanhand och dom ska betalar går inte att få tag på överhuvudtaget. Så man står där som en idiot och fortfarande inte förstår vad fan man ska göra med en massa räkningar efter sig.
Det är såna saker som gör att folk blir skuldsatta för livet och varför amerikanska systemet är fucked up.
Jag ger mig inte i första taget och jag kommer inte ge upp förrän jag har fått rätt.
Jag rekommenderar att ha en svensk försäkring när man kommer till USA för blir man sjuk här så får man problem sen.


Kommentarer
Postat av: Madde

Hej Emilia! Jag förstår va du menar me att ha en räkning från sjukhuset i USA. Jag har hört att du kan vända dig till en department som är för människor med "låg" inkomst.Ifall du nu har det och är student så kan sjukhuset ge dig en discount.Men det kan du köra på om planen me försäkring inte funkar,vilket du ska inte ge dig,fråga ngn som e kunnig inom försäkringar,för det finns alltid genvägar på hur man tvingar dem o göra sitt jobb ordentligt! Lycka till!!Kramis

2009-06-03 @ 02:23:53
Postat av: Anonym

fyfan så jävla vidigt... hoppas det kommer gå bra för dig lycka till håller på dig. kämpa och ge inte upp, så löser det sig nog:)

2009-06-03 @ 15:22:41
URL: http://eckka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
  • Follow Emilia Carpinisan
  • RSS 2.0